Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

islamic Pictures, Images and Photos

Friday, March 15, 2013

caRiLaH yAng TeRbAiK
 
CIRI-CIRI SUAMI MITHALI
oleh Mariam Rashid
MAJALAH PEREMPUAN
JULAI 2007
 
kelmarin aku terjumpa Mak Senah
sedang menikmati nasi dagang
di bawah pohon rendang
wajahnya kelihatan girang
aku pun bertanya....
kenapa kau senyum seorang-seorang?
nanti orang tuduh kau mabuk kepayang!
hatta jawablah Mak Senah....
Si Jenal anak Pak Yob bawa aku tengok wayang
lepas itu kita main layang-layang di tepi bendang
sambil tangkap ikan sembilang buat makan petang
minggu depan dia hantar rombongan meminang
aku pun bertanya lagi....
Si Jenal orangnya garang atau penyayang?
lebih baik kau fikir panjang-panjang
jangan-jangan dia umpama kambing terlepas pandang!
jawapannya jauh menyimpang
sehingga aku tercengang-cengang
suami mithali katanya
bukan sekadar hebat di atas ranjang
yang penting katanya, dia tidak.......
 meninggalkan sembahyang
berhutang keliling pinggang
terhuyung-hayang meneguk sajang
mata keranjang hidung belang
kaki temberang lidah bercabang
bermain mata dengan si genit, leher jinjang rambut ikal mayang
mudah berang tatkala terdengar fitnah orang
suami mithali katanya....
hadapi musibah dengan tenang
dikala bahtera dihempas gelombang
membelai anak isteri dengan penuh kasih sayang
membanting tulang empat kerat dari pagi hingga ke petang
agar anak isterinya hidup senang lenang!
 
 
 


No comments:

Post a Comment