Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Thursday, July 28, 2011

HidUp pEnUh PiLiHaN
MALAM SABTU PERGI PUTRAJAYA
ABANG AJAK TENGOK BUNGA API
SINGGAH SEKALI RUMAH TEMAN LAMA
BERTANYA KHABAR HIDUPNYA KINI
cantik sungguh kapal berhias
jarang sekali dapat tengok
masuk rumahnya macam tak boleh nak bernafas
terkejut tengok apa yang berlonggok-longgok
BANYAK SUNGGUH BUNGA-BUNGAAN
CANTIK SEKALI YANG DIPAMERKAN
LAIN ORANG LAIN KEADAAN
ITU SEMUA REZEKI TUHAN
beli keropok dengan pencicah
minum pula air kelapa
kita rasa hidup dah susah
rupanya ramai lagi yang sengsara
ZAKIN MENANGIS NAK TENGOK KERETA
ZARIN MENANGIS NAK MINUM SUSU
SEDIH SUNGGUH TENGOK KEADAANNYA
SUSAHNYA TAK SIAPA YANG TAHU
berjalan terasa beribu batu
padahal tengok bunga-bungaan sahaja
kenapalah sehariannya sampai begitu
sayunya rasa tersentuhnya jiwa
BUNGA KARPET DARI PAKISTAN
YANG TERCANTIK DIPANDANGAN MATA
HIDUP MEMANG BANYAK PILIHAN
KITA MEMILIH BAHAGIA SENGSARA
dalam taman diletaknya tempayan
kreatifnya rekaan sebagai hiasan
utamakan kebersihan jagalah penampilan
suami sayang dapat keredhaan Tuhan
SUKANYA ZAHIN JUMPA HUMAIRA DAN ALI
JARANG-JARANG SEKALI DAPAT JUMPA SEPUPU
KENA SELALU MUHASABAH DIRI
KENAPA ALLAH MENGUJI BEGITU
takjubnya tengok masjid besi
bijaknya Allah bagi inspirasi
berdampinganlah selalu dengan Rabbi
selalulah membaca kitab suci
SOLAT MAHGRIB DI MASJID INI
USTAZ OSMAN IMAM RUPANYA
TANAMKAN SYUKUR REDHA DIHATI
SEMUANYA UJIAN SUKA ATAU DERITA
selepas solat sempat berkenalan
kakak itu panggilnya kak nab
suami mesti bijak memainkan peranan
isteri mesti cerdik memainkan tanggunggjawab
TENGOK BUNGA API CANTIK SUNGGUH PERCIKAN
SERONOK TENGOK SAMPAI TENGAH MALAM
BERUMAHTANGGA MACAM-MACAM UJIAN
ADA YANG SETITIK ADA YANG SEGENGGAM
dalam kereta zahin berdengkur
zakin pula berpeluh-peluh
apa yang Allah kurniakan lebih selalulah bersyukur
apa yang kurang janganlah mengeluh
INILAH CERITA SEORANG TEMAN
MOGA HIDUPNYA ADA SINARAN
MOGA HIDUPNYA BERTAMBAH IMAN
MOGA HIDUPNYA DIBERI KEKUATAN
MOGA HIDUPNYA DITAMBAH KEBERKATAN
MENDIDIK ANAK PENUH KEAZAMAN
SEMUA YANG ALLAH KURNIAKAN ALLAH PAPARKAN
TIADA LAIN UNTUK MENGUJI INSAN
TABAHKAH SANGGUPKAH REDHAKAH SYUKURKAH DENGAN CUBAAN
DENGAN SEGALA RINTANGAN
INILAH KEHIDUPAN
PENUH DENGAN JALAN PILIHAN
DI TANGAN KITA MEMILIHNYA SEBAGAI ACUAN
INSAN KERDIL DI SISI TUHAN


Monday, July 25, 2011

BERLALUNYA IA.....HARGAIKAH KITA?
tiada satu hari pun bila terpancarnya mentari
melainkan masa akan menyeru berbunyi
akulah masa! menyeru kepadamu insani
aku masa yang baru datang menyinggahi
hanya pekerjaanmu nanti akan menjadi saksi
sebagai bekalan dikemudian hari
sesungguhnya selepas aku pergi
pasti aku tidak akan kembali lagi
hinggalah sampai ke hari kiamat nanti
wahai masa!
kiranya umur remaja
datang menjelma
nescaya kan ku cerita
feel orang tua
semua yang hidup bagaikan dalam bahtera pelayaran
setiap hari dan bulan kian jauh dalam perjalanan
berhari bermalam semuanya bagai dalam impian
dunia ditinggalkan kubur jua yang berdekatan
belum pernah kita menyesali setiap hari
melainkan penyesalan kita apabila terbenamnya matahari
semakin singkat sebenarnya umur kita ini
sedangkan amalan kita takut-takut tidak bertambah lagi
seorang penyair bersyair berlagu:
"bila berlalu sehari dalam hidupku
hidayatku masih belum bertambah mutu
keranaku tidak dapat menambah ilmu
hari itu tiada ertinya dalam hidupku"
seorang pemuda yang menganggur
hidup dalam keluarga aman makmur
dia sering terdedah dalam kerja kotor
masa kosongnya mencari berahi
setiap waktu dengan perkara keji
masa kosongnya tidak dihargai
menyebabkan bala datang menguji
pekerjaan hari ini ditangguh rosak
kerana segan bukannya sibuk
siapa tahu hari esok
mungkin ajal datang menjenguk!
kanak-kanak kian dewasa
orang tua akan ke pusara
pertukaran dari masa ke semasa
pagi bertukar malam dan seterusnya
malam kian beransur tua
siang hari datang menjelma
setiap yang muda menjadi tua
akhirnya ke pusara tempatnya semua!
Asmu'i bercerita:
"seorang wanita desa sedang memakai celak indah
sebelah tangannya pula memegang seutas tasbih....masyaallah!
dia sangat hairan kenapakah wanita inilah
semasa sedang berzikir kepada Allah
dimasa inilah juga bersolek merah
lantas dia mencelah:'di manakah tasbih dan make up ini?'
jawab siwanita ini:
'setiap masa berlalu ku hargai
ada masa ku beribadat kepada Ilahi
masa senang ku berhias diri
untuk melayan masa kepulangan suami'
kata Asmu'i:
" kini ku mengerti...dia wanita solehah terpuji...dia bersolek untuk suami"
kenapa leka dari berbakti
di hari Mahsyar perlu membekali
berbekallah sebelum mati
sebelum berkumpul di sana nanti
di masa hidupmu tiada bertani
waktu menuai menyesal nanti
kerana cuai leka dan lali
waktu menyemai nanti menanti
bekali dirimu sifat takwa
malam siang tidak terduga
hilang suria malam menjelma
bolehkah kau hidup di pagi harinya?
ramai manusia sihat sahaja
ajal menjelma pergi mereka
ramai sakit sepanjang masa
terus hidup beberapa ketika
ramai bilangan teruna dan dara
pagi petang aman sentosa
tiba-tiba terkapan seluruh anggota
tiada diketahui tiada terduga
kerja hari ini jangan dilewati
kerana malas menyusuk diri
di hari esok kita belum pasti
mungkin lemah datang lagi
selesaikan kerja hari ini
jangan ditangguh sampai ke pagi
siapa jamin di esok hari
malang tak berbau datang dekati?
jangan kita mengkeji masa
yang keji adalah diri kita
setiap masa tiada celaka
yang celaka diri kita
kita membebel kepada masa
masa bukan membawa dosa
andai masa boleh berkata
nescaya kita dia mendakwa
kita bertanya kepada masa
masa bodoh jahil berleluasa
keburukan boleh dibangga
kejahatan turut serta
hati ingin bertanya
ada jalan ke arah mulia
jalannya hanya dua perkara
pertama jahil kedua leka
"bEkErJaLaH uNTuK DuNIaMu SeOlAh-OlAh KaMu AkAn hIdUp SeLaMa-LaMaNyA
dAN bEkErJaLaH uNTuK AkhIRaTmu SeOlAh-OlAh KaMu aKan MatI Di EsoK haRI"



Thursday, July 14, 2011

PERASANKAH KITA???
perjalanan kita yang nak ditempuh masih jauh
kadang-kadang timbul juga rasa lenguh
janganlah berputus asa sampai timbul rasa jenuh
kena selalu tanam sabar dan redha sampai tumbuh
perancangan Allah Maha Hebat sungguh-sungguh
perasankah?
dulu-dulu berimpian sangat nak kereta mewah
tak juga kunjung tiba walau sedaya tadah
tak disangka Allah berikan yang kecil dululah
boleh juga hantar anak ke sekolah
rupanya Allah suruh berdoa dulu penuh pasrah
satu persatu Allah atur dengan hikmah
akhirnya Allah bagi rezeki melimpah bertambah-tambah
bersyukurlah.....
peransankah?
kita selalu rasa diri bertuah
bila tengok orang lain semua salah
mulalah mulut lancang meluah
sindiran tajam saja menerjah
kita selalu lupa hari ini meluah
dosa jadi makin bertambah-bertambah
semua orang jadi menyampah!
perasankah?
hari ini kita lancang mengkritik orang
esok lusa Allah balas tak sedikit pun kurang
walaupun bukan kita yang kena serang
anak,cucu pula nanti jadi bengang
kita pula lupa apa yang disebutkan dulu dibelakang
sebab seronok sangat mengata orang
Allah pasti membalas balik apa yang diulang
perasankah?
kita selalu rasa diri bijak tak terperi
sebab kononnya belajar sampai PHD
pandangan orang lain dah tak diterima ke hati
sebab kononnya kepandaian dah mengatasi
kita sebenarnya dah jadi lupa diri
atas segala nikmat yang Allah bagi
perasankah?
kita sebenarnya sangat jahil lagi dungu
banyak benda yang kita tak tahu
tapi sebab takut nak mengaku
kononnya diri pula nanti naik malu
orang akan kata tanpa berfikir dulu
perasankah?
kita sebagai hamba kena selalu cermin diri
apa yang salah kena selalu cuba perbaiki
jangan selalu salahkan orang lain lagi
cuba cari di mana kelemahan sendiri
barulah otak kita jadi tenang sekali
berdampingan dengan kitab suci dengan Ilahi
sama-samalah kita muhasabah diri

SERONOKNYA TENGOK.......
sarapan pagi roti dan kaya
minum pula air kopi
saya tinggal di kawasan cina
macam-macam gelagat diperhati
ah moi depan bagi kueh talam
katanya dibeli dekat simpang depan
jam 5.30 pagi cina dah bersenam
kita pula masih berselimut nyaman
dalam longkang banyaknya unggas
rupanya ada najis yang melekat
bila bersenam otak pun cergas
kerja pun jadi lebih bersemangat
tidur malam pukul tiga
gara-gara tengok cerita hantu
subuh kita entah ke mana
nak mula kerja pun jadi lesu
zakin selalu ajak ke taman
walaupun di situ banyak kucing
setiap pagi ah seng berjalan
berjoging sekali penemannya anjing
masam sungguh buah pauh
makin dimakan sedapla pula
dulu si ah seng ni gemuk sungguh
sekarang aduhai slimnya dia
zahin tengok hantu mak limah
sambil tengok tertidur terus
itu kerana dia istiqamah
ada komitmen untuk kurus
makcik ton jual ketupat
rupanya dijual bersama kuah
dipagi hari pun kita dah liat
macam mana rezeki nak melimpah
ah kiuw suka tari menari
ke sana ke mari lentoklah badan
tengok yang baik ambillah ikutan
tengok yang buruk ditiru jangan
ah peng ke kedai membeli cuka
katanya nak menjual rojak pula
ada juga yang memang saya tak suka
parking kereta ikut selera dia saja
pandu kereta laju terasa takut
takut terbabas ke dalam longkang
yang ini janganla diikut
sebab memang menyusahkan orang
abang memakai kasut sukan
sebab nak masuk acara larian
di sekeliling kita banyak Allah paparkan
sebagai renungan sebagai peringatan


Tuesday, July 12, 2011

KENAPA ADA RIAK???
cik min buat kueh
bagila sikit kat jiran
kenapala suka bercerita lebih-lebih
hebat sangatkah kita sebagai insan?
sedapnya rasa biskut macaroon
cuba buat tapi tak jadi
kita bagaikan tak sedar apa yang dicakapkan
tak nak pula muhasabah diri
pagi-pagi dah sarapan
takut perut masuk angin
bila selalu rasa diri di hadapan
semua hak orang tak berkenan
sejuknya rasa jadi selesema
tapi tak nak makan ubat
orang yang mengata selalunya dah lupa
yang kena kata akan ingat ke liang lahat
sedapnya zarin makan bubur nasi
makan sampai dua tiga sudu
apalah sangat cerita perihal dulu-dulu
kalau nak tonjol riaknya aku
best jugak cerita Marimar
yang ditayang kat tv3
yang tu kadang-kadang rasa tercabar
nak dilawan ingat orang tua
ada pisang buat pengat
lama sungguh tak makan
kita sebagai hamba kena selalu beringat
Allah mecatat setiap amalan
banyaknya buku nak dibaca
kononnya macam tak ada masa
hari ini suka mengata
esok-esok pasti Allah membalasnya pula
masak nasi ada pula kerak
nak di buang sayangnya rasa
bila bercakap katanya takla riak
orang yang mendengar menyampah pula
cik nor nak beli manisan
katanya nak dibuat bekalan
sentiasalah muhasabah sesama insan
merendahlah diri jadikan amalan