Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Wednesday, December 21, 2011

SUASANA BARU
sarapan pagi honey star dan susu
makan juga telur dan roti
zahin sekarang ke sekolah baru
tadika Al-Hannah namanya terpatri
sambil memandu dengar Maher Zain
semua lagunya sedap didengar
hantar zahin bersama zakin dan zarin
setiap hari berkejar-kejar
jam 7.15 pagi dah masuk kereta
sedikit awal berbanding dulu
ke sekolah baru lainnya suasana
kereta banyak berpusu-pusu
balik rumah sidai pakaian
hari ini cerahnya cuaca
zahin seronok jumpa kawan
kawan lama tidaknya dilupa
selesai menyidai ngajilah sekejap
makanan rohani mesti diisi
pengisian di sini biarlah lebih mantap
mendidik jiwa jadi berani jadi insani
selepas itu ajar pula zakin mengaji
zakin mengaji iqra' juga
setiap hari kerja rumah diberi
seronok tengok zahin membuatnya
sediakan bahan nak masak dulu
kadang-kadang buntu fikir menu
banyak beza dengan Asy-Syakirin dulu
lain tempat lainlah cikgu
sudah masak tengok martha pula
rancangan tv paling diminati
ibu ayah sekarang majoritinya bekerja
anak mereka berdikari sendiri
habis sekolah sebelas tengah hari
rupanya jalan sibuk juga
budak KAFA berlari-lari
tukar baju ke sekolah pula
zahin balik ajarnya mengaji
habis mengaji barulah makan
mereka semua transit di sini
ke sekolah petang bersama kawan-kawan
habis kerja berehat lah semua
mama menonton Wanita Hari Ini
mula-mula tengok peliknya rasa
tak pernah melihat suasana begini
bila petang angkat pula sidaian
maklumlah cuaca kadang-kadang tak menentu
budak-budak sekarang penuh keberanian
bezanya kita zaman dahulu
jam lima petang semua dah mandi
zahin dan zakin mengaji lagi
suri tak bekerja dihantar anaknya sendiri
suri bekerja mengajar anaknya berdikari
sebelum maghrib abang dah pulang
makan malam semua bersama
moga anak-anak kini lebih matang
menghadapi hidup penuh warna
sepuluh malam semua dah berdengkur
menanti cabaran esok pula
inilah seharian yang ditempuh diakur
menambah pengalaman berganda-ganda

Thursday, November 17, 2011

TAHUN BERGANTI

BILA SENA KEMBALI BERBUNGA

novel kesayangan rapi disimpanan

setiap orang azamnya pasti ada

setiap tahun diharapkan sentiasa begemerlapan

TEH TARIK KURANG MANIS oleh Jalil Ali

membacanya buatku tersenyum geli hati

2012 diharapkan bertambah-bambah rezeki

dari segenap sudut dalam pelbagai situasi

ANAKKU SOLEH ANAKKU HEBAT

ditulis oleh Ustaz Zahazan

tahun baru banyak benda yang nak diperdebat

moga segalanya Allah permudahkan

100 TOKOH WANITA TERBILANG

sudah dikhatam berkali-kali

dunia kini sudah tunggang langgang

hadapinya dengan rasa takut sekali

AKU TERIMA NIKAHNYA memberi pelbagai rasa

dari anak dara sampailah dah berumahtangga

menghantar anak ke sekolah ternama berlumba-lumba

kadang-kadang sampai terlupa cara tarbiahnya!

MENGAPA RASULULLAH TIDAK PERNAH SAKIT

buku hebat panduannya lengkap

kediaman tersergam hebat di lereng bukit

tapi sayang cara hidup Islam tidak diserap

buku TEROKAI COKLAT oleh Chef Amir

ditunjukkan cara senang nak cuba

fesyen moden kononnya gah nak di pamer

jahilnya dia tentang aurat sempurna

PTS terbitkan KAMUS AL-QURAN

membacanya hati rasa tenang dan aman

amalan ziarah kini sudah ditinggalkan

ditunggunya dulu surat jemputan

INDAHNYA HIDUP BERSYARIAT

wajib dibaca dijadikan panduan

acara nyanyian banyaklah sangat

artisnya pula bagaikan cendawan

MEMBINA HATI CEMERLANG

buku motivasi mendidik jiwa

dugaan Allah banyaknya datang

menguji hamba bagaimana menerima

EKSPERIMEN SAINS BELAKANG RUMAH

boleh dibaca bagi yang berminat

ramai anak-anak lupa jasa ibu ayah

lupa mereka yang mencurah keringat

ISLAM DALAM SABDA

ditulis oleh Dr Hayei Abdul Sukor

ibu ayah kini sibuk sangat bekerja

nak mendidik anak pun jadi terkubur

CINTA DAN RINDU MENURUT AL-QURAN DAN SUNNAH

seronok baca kerana banyak syair cinta duka

institusi keluarga pun banyak lemah jatuh rebah

hilang ikhlas lupa cara memberi dan menerima

IHYA' 'ULUMUDDIN karya Imam Al-Ghazali

karya agung mesti dicari wajib dimiliki

Allah memberi peringatan dalam pelbagai tragedi

tapi sedihnya ramai lagi manusia yang buta tuli

PENDIDIAKN ANAK-ANAK DALAM ISLAM

buku terbaik mendidik anak jadi insan

lupa Allah lupa juga kejadian siang malam

tunggu nanti apa balasan yang Allah sediakan

NIAT DAN IKHLAS YUSUF AL-QARDHAWI

pengajarannya banyak walau bukunya nipis sekali

2012 dan seterusnya moga Allah sentiasa memayungi

sentiasa muhasabah dan perbaiki kelemahan diri


Thursday, October 20, 2011


"andaikata ALLAH tidak mempedulikan kehendakmu
nescaya takkan ada pilihan bagi semua manusia
andaikata DIA tidak memberi petunjuk jalanmu
nescaya kau akan tersesat sekalipun ada di langit sana"

Wednesday, October 12, 2011

LA TAHZAN!!!
semangat dan azam untuk hidup hari ini
tanpa kesedihan
tanpa keresahan
tanpa kemarahan
tanpa kedengkian
tanpa kebenciaan

saya suka rancangan Martha

bab masakan lah selalu teruja

orang selalu suka mengata

bukannya nak muhasabah cari kelemahannya

segmen martha hebat belaka

seronoknya NTV7 siarkan rancangan

jangan berduka jika dicerca

pasti ada pahala atas kesabaran

martha masak pelbagai mee

rasa nak cuba takut tak jadi

kita selalu rasa didengki

kerana nikmat yang kita punyai

martha masak pie guna gula perang

resepinya sedap sedikit melekit

zaman dulu zaman sekarang

banyak beza bukan sedikit

kreatifnya martha jahit alas meja

dijahitnya renda bunganya macam ditekat

duduk rumah orang ikutlah caranya

barulah ada kata sepakat

sedapnya tengok resepi pasta

cara masaknya senang sahaja

kalau tak tahu cubalah tanya

janganlah cuba memandai pula

cantiknya bekas martha letak lagsana

sedapnya rasa dah pun cuba

kalau dah kena komen carilah sebabnya

janganlah mengata orang lain pula

martha masak resepi itik

dicampurkan juga hirisan betik

apa guna cari bini yang kononnya cantik

kalau laki tak pandai nak didik

martha kukus isi ketam

diletaknya di pinggan penuh berseni

nampak salah janganlah diam

tegurlah macam anak sendiri

rancangan martha meliputi keseluruhan

dari masakan,dekorasi, jahitan juga kraftangan

jika kita berjaya mencapai langit kemuliaan

maka musuhnya adalah bintang-bintang kedengkian

barang-barang martha pelbagai fungsi

semuanya ada senang nak guna

kita selalu lupa Allah yang bagi rezeki

dalam pelbagai bentuk pelbagai rupa

martha memasak air rebusan

ditunjukkan cara masak sup ikan

kesabaran adalah penyebab kemuliaan

diam adalah penyebab kekuatan


SENYUMLAH

membuat jiwa bergembira hati berbahagia

kemuncak kegembiraan hujung segala sukacita

petanda kemurahan hati kelapangan dada

wajah yang berseri tanda suka memberi

dan tentu bersuka cita ketika dipinta

ia bagaikan pagi yang diharapkan

dan bintang yang dinantikan

tapi.........

muram durja adalah cermin dari jiwa yang kacau

dan hidup menjadi kering kontang kacau-bilau

wajah mereka masam kerana kesombongan

seolah-olah mereka di campak dengan paksa ke jahannam

tidak seperti kaum yang jika engkau temui bak bintang-bintang

yang menjadi petunjuk bagi pejalan malam

hidup ini adalah seni yang perlu dipelajari dan ditekuni

ELIA ABU MADHI BERKATA:

orang berkata:

"langit selalu berduka dan mendung"

tapi aku berkata:

"tersenyumlah, cukuplah duka cita di langit sana"

orang berkata:

"masa muda sudah berlalu dariku"

tapi aku berkata:

"tersenyumlah,bersedih hati menyesali masa muda tidak berguna"

orang berkata:

"langitku yang ada di dalam jiwa, sudah membuatku merana dan berduka

janji-janji sudah mengkhianatiku

ketika kalbu sudah menguasainya

bagaimana mungkin jiwaku sanggup mengembangkan senyum manisnya"

tapi aku berkata:

"tersenyum dan berdendanglah

ketika engkau membandingkannya

semua usiamu akan habis untuk merasa sakitnya"

orang berkata:

"perniagaan selalu penuh muslihat dan penipuan

ia bagaikaikan musafir yang akan mati duserang rasa haus"

tapi aku berkata:

"tetaplah tersenyum sebab engkau akan mendapat penangkal dahagamu

cukuplah engkau tersenyum sebab mungkin hausmu

akan sembuh dengan sendirinya

maka mengapa engkau bersedih hati dengan dosa dan kesusahan orang lain

apatah lagi hingga engkau seolah-olah yang berbuat dosa dan kesalahan itu?"

orang berkata:

"sekian hari raya sudah nampak tanda-tandanya

seolah-olah menyuruhku membeli pakaian dan anak patung

manakala aku punya kewajipan ke atas kawan-kawan dan saudara

namun tapak tanganku tidak memegang walaupun hanya satu dirham"

tapi aku berkata:

"tersenyumlah, cukuplah bagi dirimu kerana engkau masih hidup

dan engkau tidak kehilangan saudara dan kerabat yang engkau cintai"

orang berkata:

"malam memberiku minuman 'alijamah"

tapi aku berkata:

tersenyumlah,walaupun engkau makan buah 'alqamah

mungkin saja orang yang melihatmu berdendang

akan membuang segala kesedihan

apa engkau ingat dengan masam akan memperoleh dirham?

atau engkau merugi kerana menampakkan wajah berseri?

saudaraku....tidak membahayakan bibirmu jika engkau mencium

jika tidak membahayakan jika wajahmu nampak cantik berseri

tertawalah......

sebab meteor-meteor labgit juga tertawa, mendung juga dengan tawanya

sebab itu kami mencintai bintang berkelipan"

orang berkata:

"wajah berseri tidak membuat dunia bahagia

yang datang ke dunia dan pergi dengan gumpalan amarah"

tapi aku berkata:

"tersenyumlah, selagi antara engkau dan kematian ada sejengkal

selepas itu engkau tidak lagi akan tersenyum"


Thursday, September 22, 2011

BILA TANGAN BERBICARA
saya selalu ke blog intan
hasil sentuhan dari azlita
bila melihat hati terpampan
kreatifnya dia jadi terkesima
mesti azlita suka mencuba
juadahnya sentiasa nampak berselera
memasak ini terapi jiwa
jadi hobi bagi yang suka
bila tengok terus nak cuba
walau tak tau lagi jadi apa
kalau memasak ikhlas sentiasa
menikmatinya juga sedap semua
azlita memasak pelbagai resepi
kreatifnya semua cara dipamerkan
ingat dulu mula-mula jadi suri
selalu ditegur cara masakan
pandainya azlita hias cheese tart
comelnya tengok sayang nak makan
memasak ini jika selalu dibuat
datanglah kepandaian dari pengalaman
terpegun tengok kek lapis surabaya
nak dicuba rasa tak yakin
suami janganlah marah buat-buat loya
masakan isteri jika termasin
saya mencuba kek karamel
cantik rupa nak tahu rasanya
biasalah suami suka membebel
maklumlah rasa tak sama macam ibunya
roxy cake azlita pelbagai warna
bijak sungguh cara kombinasinya
setiap insan memanglah tak serupa
lain tangannya lainlah bicaranya
cucur udang azlita tambah tepung beras
cara membuatnya pun tidaklah susah
jika sedap pujilah ikhlas
jika kurang kritiklah berhemah
lamanya tak makan tepung gomak
yang sedapnya hanya di terengganu sana
hargailah apa yang isteri masak
barulah lidah rasanya sempurna
mesti sedap stew daging azlita
nak cuba banyak juga bahannya
suami-suami contohilah cara Rasullullah berbicara
tentang juadah yang dihidang isteri Baginda
sedap juga asam pedas Melaka
pernahlah rasa masa duduk di Johor
kita si isteri mesti terus mencuba
janganlah berputus asa bila ditegur
abang terlupa nak beli halia
nak tiru cara azlita masak kupang
sediakanlah juadah seikhlas cuba
jika tak tenang rasa pun kurang
azlita mencuba mee bandung istimewa
katanya resepi dari emak chef wan
pelbagai corak ragam rumahtangga
seperti masakan pelbagai ramuan
emak pernah membuat nasi kebuli
rupanya sama macam azlita juga
juadah disedia dari air tangan sendiri
rasa seronok bila keluaga berselera
gebunya rupa kek chiffon gula melaka
hebat sungguh resepi azlita ini
biarlah yang memuji tak seikhlas mana
rasa bersemangat nak memasak lagi
terliur tengok sagu tembikai susu
hanya diletak dalam cawan saja
wahai isteri masaklah selalu
inilah salah satu kunci bahagia berkeluarga
petang ini nak buat pengat nangka
azlita banyak dah tunjuk jalan
kalau tak pandai teruslah mencuba
tanamkan kerajinan lupuskan kemalasan
pandainya azlita buat pau pandan inti kelapa
hanya di muar sedap dimakan
biar siapa pun kita apapun kerjaya
jadilah memasak satu kewajipan
macaroon diletak pelbagai warna
elegannya azlita letak dalam cawan
memasaklah dengan hati gembira
di situ nanti ada keberkatan

Monday, September 19, 2011

BILA HATI BERLAGU
ziarah sepupu di Hulu Langat
dijamunya mee sedapnya rasa
kadang-kadang hati jadi hangat
berlagu pilu berlagu gembira
abang terlajak masuk VIVA
katanya kedai baru dibuka
niatlah ziarah ke rumah saudara
erat jiwa sesama kita
banyak sungguh benda nak dibeli
nak jadikannya koleksi sendiri
takkan nak menjemput disyawal begini
niatlah ziarah kunjung-mengunjungi
tengok kristal silaunya mata
ikutkan nafsu nak semua
nak ke rumah kawan jauhnya ke sana
tuannya tak ada di rumah pula
katil bujang simplenya ukiran
sesuai untuk anak teruna
kita buat pelbagai alasan
menolaknya dengan pelbagai cara
mangkuk itu dah lama jadi impian
tapi duit pula tak cukup di tangan
Allah kurniakan macam-macam kawan
ada yang jadi taman ada juga jadi hutan
perabot dijual ada juga yang rotan
cantik sungguh warnanya dipandangan
dulu awak sahabat kiri kanan
kini jadi teman permusuhan
bunga itu digubahnya bersahaja
mahalnya harga nampak mewahnya
Allah memberi pelbagai rasa
untuk menguji kesabaran kita
kali ini berjalan-jalan sahaja
rasa suasana tengok sekali harganya
sayangilah seseorang berpada-pada
barulah rasa rentaknya sempurna
puas berjalan makanlah pula
cuba merasa masakan jawa
hati telah tawar rasanya
terbit rasa pahit maungnya
nak datang lagi membeli pula
hati telah terpaut di VIVA ini
hati ini remuknya berganda
moga suatu hari manisnya berganti

Thursday, July 28, 2011

HidUp pEnUh PiLiHaN
MALAM SABTU PERGI PUTRAJAYA
ABANG AJAK TENGOK BUNGA API
SINGGAH SEKALI RUMAH TEMAN LAMA
BERTANYA KHABAR HIDUPNYA KINI
cantik sungguh kapal berhias
jarang sekali dapat tengok
masuk rumahnya macam tak boleh nak bernafas
terkejut tengok apa yang berlonggok-longgok
BANYAK SUNGGUH BUNGA-BUNGAAN
CANTIK SEKALI YANG DIPAMERKAN
LAIN ORANG LAIN KEADAAN
ITU SEMUA REZEKI TUHAN
beli keropok dengan pencicah
minum pula air kelapa
kita rasa hidup dah susah
rupanya ramai lagi yang sengsara
ZAKIN MENANGIS NAK TENGOK KERETA
ZARIN MENANGIS NAK MINUM SUSU
SEDIH SUNGGUH TENGOK KEADAANNYA
SUSAHNYA TAK SIAPA YANG TAHU
berjalan terasa beribu batu
padahal tengok bunga-bungaan sahaja
kenapalah sehariannya sampai begitu
sayunya rasa tersentuhnya jiwa
BUNGA KARPET DARI PAKISTAN
YANG TERCANTIK DIPANDANGAN MATA
HIDUP MEMANG BANYAK PILIHAN
KITA MEMILIH BAHAGIA SENGSARA
dalam taman diletaknya tempayan
kreatifnya rekaan sebagai hiasan
utamakan kebersihan jagalah penampilan
suami sayang dapat keredhaan Tuhan
SUKANYA ZAHIN JUMPA HUMAIRA DAN ALI
JARANG-JARANG SEKALI DAPAT JUMPA SEPUPU
KENA SELALU MUHASABAH DIRI
KENAPA ALLAH MENGUJI BEGITU
takjubnya tengok masjid besi
bijaknya Allah bagi inspirasi
berdampinganlah selalu dengan Rabbi
selalulah membaca kitab suci
SOLAT MAHGRIB DI MASJID INI
USTAZ OSMAN IMAM RUPANYA
TANAMKAN SYUKUR REDHA DIHATI
SEMUANYA UJIAN SUKA ATAU DERITA
selepas solat sempat berkenalan
kakak itu panggilnya kak nab
suami mesti bijak memainkan peranan
isteri mesti cerdik memainkan tanggunggjawab
TENGOK BUNGA API CANTIK SUNGGUH PERCIKAN
SERONOK TENGOK SAMPAI TENGAH MALAM
BERUMAHTANGGA MACAM-MACAM UJIAN
ADA YANG SETITIK ADA YANG SEGENGGAM
dalam kereta zahin berdengkur
zakin pula berpeluh-peluh
apa yang Allah kurniakan lebih selalulah bersyukur
apa yang kurang janganlah mengeluh
INILAH CERITA SEORANG TEMAN
MOGA HIDUPNYA ADA SINARAN
MOGA HIDUPNYA BERTAMBAH IMAN
MOGA HIDUPNYA DIBERI KEKUATAN
MOGA HIDUPNYA DITAMBAH KEBERKATAN
MENDIDIK ANAK PENUH KEAZAMAN
SEMUA YANG ALLAH KURNIAKAN ALLAH PAPARKAN
TIADA LAIN UNTUK MENGUJI INSAN
TABAHKAH SANGGUPKAH REDHAKAH SYUKURKAH DENGAN CUBAAN
DENGAN SEGALA RINTANGAN
INILAH KEHIDUPAN
PENUH DENGAN JALAN PILIHAN
DI TANGAN KITA MEMILIHNYA SEBAGAI ACUAN
INSAN KERDIL DI SISI TUHAN


Monday, July 25, 2011

BERLALUNYA IA.....HARGAIKAH KITA?
tiada satu hari pun bila terpancarnya mentari
melainkan masa akan menyeru berbunyi
akulah masa! menyeru kepadamu insani
aku masa yang baru datang menyinggahi
hanya pekerjaanmu nanti akan menjadi saksi
sebagai bekalan dikemudian hari
sesungguhnya selepas aku pergi
pasti aku tidak akan kembali lagi
hinggalah sampai ke hari kiamat nanti
wahai masa!
kiranya umur remaja
datang menjelma
nescaya kan ku cerita
feel orang tua
semua yang hidup bagaikan dalam bahtera pelayaran
setiap hari dan bulan kian jauh dalam perjalanan
berhari bermalam semuanya bagai dalam impian
dunia ditinggalkan kubur jua yang berdekatan
belum pernah kita menyesali setiap hari
melainkan penyesalan kita apabila terbenamnya matahari
semakin singkat sebenarnya umur kita ini
sedangkan amalan kita takut-takut tidak bertambah lagi
seorang penyair bersyair berlagu:
"bila berlalu sehari dalam hidupku
hidayatku masih belum bertambah mutu
keranaku tidak dapat menambah ilmu
hari itu tiada ertinya dalam hidupku"
seorang pemuda yang menganggur
hidup dalam keluarga aman makmur
dia sering terdedah dalam kerja kotor
masa kosongnya mencari berahi
setiap waktu dengan perkara keji
masa kosongnya tidak dihargai
menyebabkan bala datang menguji
pekerjaan hari ini ditangguh rosak
kerana segan bukannya sibuk
siapa tahu hari esok
mungkin ajal datang menjenguk!
kanak-kanak kian dewasa
orang tua akan ke pusara
pertukaran dari masa ke semasa
pagi bertukar malam dan seterusnya
malam kian beransur tua
siang hari datang menjelma
setiap yang muda menjadi tua
akhirnya ke pusara tempatnya semua!
Asmu'i bercerita:
"seorang wanita desa sedang memakai celak indah
sebelah tangannya pula memegang seutas tasbih....masyaallah!
dia sangat hairan kenapakah wanita inilah
semasa sedang berzikir kepada Allah
dimasa inilah juga bersolek merah
lantas dia mencelah:'di manakah tasbih dan make up ini?'
jawab siwanita ini:
'setiap masa berlalu ku hargai
ada masa ku beribadat kepada Ilahi
masa senang ku berhias diri
untuk melayan masa kepulangan suami'
kata Asmu'i:
" kini ku mengerti...dia wanita solehah terpuji...dia bersolek untuk suami"
kenapa leka dari berbakti
di hari Mahsyar perlu membekali
berbekallah sebelum mati
sebelum berkumpul di sana nanti
di masa hidupmu tiada bertani
waktu menuai menyesal nanti
kerana cuai leka dan lali
waktu menyemai nanti menanti
bekali dirimu sifat takwa
malam siang tidak terduga
hilang suria malam menjelma
bolehkah kau hidup di pagi harinya?
ramai manusia sihat sahaja
ajal menjelma pergi mereka
ramai sakit sepanjang masa
terus hidup beberapa ketika
ramai bilangan teruna dan dara
pagi petang aman sentosa
tiba-tiba terkapan seluruh anggota
tiada diketahui tiada terduga
kerja hari ini jangan dilewati
kerana malas menyusuk diri
di hari esok kita belum pasti
mungkin lemah datang lagi
selesaikan kerja hari ini
jangan ditangguh sampai ke pagi
siapa jamin di esok hari
malang tak berbau datang dekati?
jangan kita mengkeji masa
yang keji adalah diri kita
setiap masa tiada celaka
yang celaka diri kita
kita membebel kepada masa
masa bukan membawa dosa
andai masa boleh berkata
nescaya kita dia mendakwa
kita bertanya kepada masa
masa bodoh jahil berleluasa
keburukan boleh dibangga
kejahatan turut serta
hati ingin bertanya
ada jalan ke arah mulia
jalannya hanya dua perkara
pertama jahil kedua leka
"bEkErJaLaH uNTuK DuNIaMu SeOlAh-OlAh KaMu AkAn hIdUp SeLaMa-LaMaNyA
dAN bEkErJaLaH uNTuK AkhIRaTmu SeOlAh-OlAh KaMu aKan MatI Di EsoK haRI"



Thursday, July 14, 2011

PERASANKAH KITA???
perjalanan kita yang nak ditempuh masih jauh
kadang-kadang timbul juga rasa lenguh
janganlah berputus asa sampai timbul rasa jenuh
kena selalu tanam sabar dan redha sampai tumbuh
perancangan Allah Maha Hebat sungguh-sungguh
perasankah?
dulu-dulu berimpian sangat nak kereta mewah
tak juga kunjung tiba walau sedaya tadah
tak disangka Allah berikan yang kecil dululah
boleh juga hantar anak ke sekolah
rupanya Allah suruh berdoa dulu penuh pasrah
satu persatu Allah atur dengan hikmah
akhirnya Allah bagi rezeki melimpah bertambah-tambah
bersyukurlah.....
peransankah?
kita selalu rasa diri bertuah
bila tengok orang lain semua salah
mulalah mulut lancang meluah
sindiran tajam saja menerjah
kita selalu lupa hari ini meluah
dosa jadi makin bertambah-bertambah
semua orang jadi menyampah!
perasankah?
hari ini kita lancang mengkritik orang
esok lusa Allah balas tak sedikit pun kurang
walaupun bukan kita yang kena serang
anak,cucu pula nanti jadi bengang
kita pula lupa apa yang disebutkan dulu dibelakang
sebab seronok sangat mengata orang
Allah pasti membalas balik apa yang diulang
perasankah?
kita selalu rasa diri bijak tak terperi
sebab kononnya belajar sampai PHD
pandangan orang lain dah tak diterima ke hati
sebab kononnya kepandaian dah mengatasi
kita sebenarnya dah jadi lupa diri
atas segala nikmat yang Allah bagi
perasankah?
kita sebenarnya sangat jahil lagi dungu
banyak benda yang kita tak tahu
tapi sebab takut nak mengaku
kononnya diri pula nanti naik malu
orang akan kata tanpa berfikir dulu
perasankah?
kita sebagai hamba kena selalu cermin diri
apa yang salah kena selalu cuba perbaiki
jangan selalu salahkan orang lain lagi
cuba cari di mana kelemahan sendiri
barulah otak kita jadi tenang sekali
berdampingan dengan kitab suci dengan Ilahi
sama-samalah kita muhasabah diri

SERONOKNYA TENGOK.......
sarapan pagi roti dan kaya
minum pula air kopi
saya tinggal di kawasan cina
macam-macam gelagat diperhati
ah moi depan bagi kueh talam
katanya dibeli dekat simpang depan
jam 5.30 pagi cina dah bersenam
kita pula masih berselimut nyaman
dalam longkang banyaknya unggas
rupanya ada najis yang melekat
bila bersenam otak pun cergas
kerja pun jadi lebih bersemangat
tidur malam pukul tiga
gara-gara tengok cerita hantu
subuh kita entah ke mana
nak mula kerja pun jadi lesu
zakin selalu ajak ke taman
walaupun di situ banyak kucing
setiap pagi ah seng berjalan
berjoging sekali penemannya anjing
masam sungguh buah pauh
makin dimakan sedapla pula
dulu si ah seng ni gemuk sungguh
sekarang aduhai slimnya dia
zahin tengok hantu mak limah
sambil tengok tertidur terus
itu kerana dia istiqamah
ada komitmen untuk kurus
makcik ton jual ketupat
rupanya dijual bersama kuah
dipagi hari pun kita dah liat
macam mana rezeki nak melimpah
ah kiuw suka tari menari
ke sana ke mari lentoklah badan
tengok yang baik ambillah ikutan
tengok yang buruk ditiru jangan
ah peng ke kedai membeli cuka
katanya nak menjual rojak pula
ada juga yang memang saya tak suka
parking kereta ikut selera dia saja
pandu kereta laju terasa takut
takut terbabas ke dalam longkang
yang ini janganla diikut
sebab memang menyusahkan orang
abang memakai kasut sukan
sebab nak masuk acara larian
di sekeliling kita banyak Allah paparkan
sebagai renungan sebagai peringatan


Tuesday, July 12, 2011

KENAPA ADA RIAK???
cik min buat kueh
bagila sikit kat jiran
kenapala suka bercerita lebih-lebih
hebat sangatkah kita sebagai insan?
sedapnya rasa biskut macaroon
cuba buat tapi tak jadi
kita bagaikan tak sedar apa yang dicakapkan
tak nak pula muhasabah diri
pagi-pagi dah sarapan
takut perut masuk angin
bila selalu rasa diri di hadapan
semua hak orang tak berkenan
sejuknya rasa jadi selesema
tapi tak nak makan ubat
orang yang mengata selalunya dah lupa
yang kena kata akan ingat ke liang lahat
sedapnya zarin makan bubur nasi
makan sampai dua tiga sudu
apalah sangat cerita perihal dulu-dulu
kalau nak tonjol riaknya aku
best jugak cerita Marimar
yang ditayang kat tv3
yang tu kadang-kadang rasa tercabar
nak dilawan ingat orang tua
ada pisang buat pengat
lama sungguh tak makan
kita sebagai hamba kena selalu beringat
Allah mecatat setiap amalan
banyaknya buku nak dibaca
kononnya macam tak ada masa
hari ini suka mengata
esok-esok pasti Allah membalasnya pula
masak nasi ada pula kerak
nak di buang sayangnya rasa
bila bercakap katanya takla riak
orang yang mendengar menyampah pula
cik nor nak beli manisan
katanya nak dibuat bekalan
sentiasalah muhasabah sesama insan
merendahlah diri jadikan amalan

Monday, June 27, 2011

LAW KA NA BAINANA
AnDaI RASULULLAH s.a.w BeRsAmA KiTa
oooohhhh...
alangkah sayunya sedihnya rasa
terus menusuk disegenap pelusuk jiwa
andai Rasulullah bersama kita
sangat terkesan memberi makna
syabas al-hijrah memaparkan ingatan untuk manusia
yang sering alpa akan sunnah NabiNya
sunnah diamalkan kerana rasa cinta
itulah nikmat terbesar pasti kita rasa
.....andai Rasulullah bersama kita.....
hidupkanlah sunnah amalkannya sentiasa
pasti kita merasa dekat dengan baginda
amalkanlah dengan penuh rasa cinta
pasti nikmatnya hanya kita yang rasa

Tuesday, May 10, 2011

Keperibadian wanita remaja

Nilai kecantikan wanita

Nafsu mengatakan

Perempuan cantik

Atas dasar rupanya

Akal mengatakan

Perempuan cantik

Atas dasar ilmu dan kepandaiannya

Dan hati mengatakan

Perempuan cantik atas dasar akhlaknya

Kaum wanita

Usahlah bangga

Dengan kecantikan

Kerana ianya hanya dicintai

Oleh nafsu

Tidak oleh akal dan hati

Orang yang bijaksana itu

Tidak jatuh hati

Pada perempuan

Kerana kecantikannya

Tapi kerana perjuangannya

ANAK-ANAKKU

Anakku dengarlah ku bermadah
Sebagai nasihat untukmu
Sebagai ingatanku dan kenangan untukmu
Anak-anakku yang tercinta

Jikamu alim, jadikanlah ia obor kepada semesta

Jikamu jahil bernaunglah di bawah cahaya

Jikamu kaya jadilah bank kepada masyarakatmu

Jikamu miskin berbanggalah untuk keredhaan Tuhanmu

Hindarlah dari meminta-minta

Supaya terpelihara keizzahanmu

Jika kau saudagar

Jauhilah riba betulkanlah timbangan

'Bertasamuhlah' dalam berjual beli

Jikamu perlu mintalah dari Tuhanmu

Agar manusia tidak menghinamu

Jika kau pemimpin

Jadilah payung kepada umatnya rendahkan sayapmu

Serahkan kepada kebijaksanaan ketuamu

Jika kau pejuang

Banyakkanlah mengingati Tuhanmu

Hadapilah musuh

Jangan melampaui batas-batasnya

Jika kamu menderita, terseksa
Berserahlah kamu
Itu tanda 'basyar' dari Tuhanmu

Tuhan kasih padamu

Kasih Tuhan lebih dari kasih seorang ibu kepada anaknya








Monday, May 9, 2011

SUSAHNYA NAK SYUKUR

SUSAHNYA NAK REDHA


Lamanya rasa menyepi

Bukanlah pergi menyendiri

Tapi cari ilham yang kadang-kadang menyepi

Dulu berada jauh di Selatan

Macam-macam Allah bagi perasaan

Kegembiraan, kesedihan, kesugulan....kesyukuran

Ada juga macam-macam ragam insan

Yang menyuntik, memberi, menerima pelbagai pengalaman

Syukur pada Tuhan yang mendidikku jadi 'insan'

Hari ini kembali ke kota

Dugaan sentiasa ada menjengah rasa

Ianya juga bagaikan lintasan menguji jiwa

Rezeki pun sentiasa kunjung tiba

Menambah permataku juga jadi tiga

Semuanya perwira yang ingin ku didik jadi 'HAFIZ' belaka

Fizikalnya nampak senang semua

Allah memberi kita menerima

Walau kadang-kadang tercalarnya SYUKUR hilangnya REDHA

Mengapa semua ini Allah kurniakan

Hinggakan tertanam titik hitam ternoda perasaan

Walau sudah tahu setiap orang di beri kelebihan di beri kelemahan

Tetapi nak menerima payahnya Ya Tuhan......

Allah kurniakan akal fikiran

Untuk muhasabah diri gali dan tanamnya sebagai peringatan

Al-Quran bukan sekadar tadahan sekadar perhiasan

Tetapi jadikanlah ia teman amalan

Setiap waktu setiap keadaan

Di situ pasti Allah hantarkan kekuatan

Untuk menggenggam kembali apa yang telah jauh dari pandangan

Jauh dari perasaan

Kini SYUKUR dan REDHA kembali Allah sematkan

Kepadaku insan sebagai Hamba Tuhan.......


TERIMA KASIH TUHAN

MEMBERI RASA HIDUP INI PENUH KENIKMATAN!