Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Tuesday, June 9, 2009


THANK YOU IBU


Di dalam beberapa bait syair banyak disebutkan berkaitan dengan hak-hak ibu. Hayatilah syair ini dan ambillah pengajaran daripadanya.


Banyak sekali hak ibumu kalau anda tahu. Berapa pun banyak budimu, itu masih sedikit untuknya. Berapa malam ibumu tidak tidur kerana mengasuhmu. Dia susah, keluh kesah menarik nafas panjang. Melahirkan itu cukup susah kalau anda tahu. Di antara kesusannya sampai fikiran melayang. Dia selalu membasuh kotoranmu dengan tangan kanannya. Dan tidak menghalangimu untuk mendapatkan kesenangan. Dia mengorbankan jiwanya untuk memenuhi keperluanmu. Dia memberikan setitis air susunya untuk minumanmu. Dia selalu lapar, namun tenaganya dikerahkan untuk mengasuhmu waktu kecil dan itu semua kerana perasaan rindu dan sayang kepadamu. Aduh!..........Mengapa lagi orang yang mempunyai akal menurut hawa nafsunya dan mengapa lagi hatinya sentiasa buta padahal dia melihat. Oleh itu selalulah mendoakannya, dan engkau sebenarnya sangat miskin kepada tempat berdoa (ALLAH).


Hayatilah juga nasihat yang diberikan oleh Asma' binti Khairijah al-Fazari kepada anaknya yang hendak berkahwin. Nasihatnya berbunyi:

"Kini engkau akan keluar dari tempat daripada kehidupan tempatmu dibesarkan. Engkau akan menuju ke tempat tidur yang belum pernah engkau alami sama sekali. Dan engkau akan berteman dengan orang yang engkau belum kenali. Jadikanlah dirimu laksana bumi dan dialah sebagai langitnya. Jadilah seperti ayunan dan dialah tiangnya. Jadilah seperti al-amah (hamba wanita) dan dialah sebagai hamba lelaki. Jangan terlalu banyak meminta kepadanya, nanti dia akan marah kepadamu. Jangan terlalu jauh daripadanya, nanti dia pasti melupai engkau. Jikalau dia sedang dekat kepadamu, dekatkan lagi kepadanya. Dan jikalau dia jauh maka jauhkanlah dirimu daripadanya. Jagalah hidung, telinga dan matanya. Jangan sempat dia mencium yang kurang enak daripadamu. Jangan mendengar kata-kata yang tidak baik, dan jangan sempat dia melihat sesuatu yang tidak menarik daripadamu".

No comments:

Post a Comment